poniedziałek, 8 lutego 2016

Zajęcia rytmiczno - ruchowe "Poznajemy głosy zwierząt" - scenariusz zajęć

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych
Poznajemy głosy zwierząt”


Uczestnicy: dzieci niesłyszące i słabosłyszące z klasy I, II, III

Czas trwania: 60 minut
Cele ogólne:
  • usprawnienie funkcji percepcyjnych
  • wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego
  • ćwiczenia pamięci i percepcji słuchowej
  • wyzwalanie aktywności ruchowej dzieci
  • kształtowanie umiejętności współżycia w grupie

Cele szczegółowe:
  • potrafi prawidłowo wykonać ćwiczenia oddechowe
  • zna głosy zwierzą prezentowanych z płyty CD
  • rozumie treść wiersza
  • potrafi bawić się w grupie
Metody pracy:
  • zabawa słuchowa
  • zabawa ruchowa
  • ćwiczenia oddechowe
  • słowna wspomagana językiem migowym

Formy pracy:
  • grupowa
  • indywidualna
Pomoce do zajęć:
  • instrumenty Carla Orffa
  • apaszki
  • obrazki zwierząt
  • etykietki
  • nagrania muzyki na płycie CD
  • odtwarzacz do płyt CD
  • waciki,
  • zawieszone na nitce listki z folii
  • treść wiersza pt. Wesołe podwórko”
  • temat zajęć napisany na szarym papierze
  • przenośna tablica z tekstem wiersza pt. „Wesołe podwórko”
  • skakanki
  • baloniki
  • piłki

Przebieg zajęć:

  • Zapoznanie dzieci z tematem zajęć.
  • Ćwiczenia oddechowe:
    - dmuchanie balonika
    - z balonika ucieka powietrze – dzieci z wypuszczanym z balonika
    powietrzem syczą : ssss.....
    - wyścig małych wacików (dzieci dmuchają na waciki ułożone na podłodze)
    - ćwiczenia długiego wydechu - dmuchanie na zawieszony na nitce listek z
    folii
    - chuchamy na zmarznięte ręce chuuuu...., chuuuu.......
    - kosimy trawę – wdech i …... ciach, wdech........ i ciach
    - rąbanie drewna – wdech i trach....., wdech i trach...
  • Słuchanie dźwięków (odgłosów zwierząt) pochodzących z wiejskiego podwórka.
  • Odgadywanie słyszanych odgłosów:
    - miauczenie kota
    - szczekanie psa
    - rżenie konia
    - beczenie barana
    - pianie koguta
    - kwakanie kaczek
    - muczenie krowy
    - pianie koguta itd.

  • Zapoznanie dzieci z treścią wiersza pt. Wesołe podwórko
    - dzieci siadają przed nauczycielką i słuchają wiersza pt. :” Wesołe podwórko”
    (autor: Teresa Rutkowska -Wojciechowska)
    - nauczycielka czyta wiersz lub może śpiewać tekst do ułożonej przez siebie
    melodii
    - czytając tekst pokazuje obrazki zwierząt ( przytwierdzone do patyków)
  • Naśladowanie głosów zwierząt:
    - kolejny raz nauczycielka odtwarza głosy zwierząt z płyty CD, dzieci
    naśladują głosy,
    - każde dziecko wybiera sobie obrazek ze zwierzątkiem
    - nauczycielka czyta kolejny raz wiersz, gdy przeczyta nazwę zwierzęcia,
    dziecko, które ma obrazek, pokazuje go i wszystkie dzieci powtarzają jak
    zwierzę się nazywa
  • Znam głosy zwierząt – zabawa ruchowa
    - dzieci poruszaj się w rytm bębenka, gdy cichnie bębenek, nauczycielka
    pokazuje obrazek ze zwierzątkiem i mówi jakie to zwierzę
    - dzieci zatrzymują się, pokazują charakterystyczne cechy zwierzęcia i
    naśladują jego głos
    np. krowa – naśladują dojenie krowy i mówią muuuuuu
    kot - wyginają grzbiet i miauczą miau, miau, miau
    kaczka – idzie kaczym krokiem i kwacze kwa, kwa, kwa
    bocian – staje na jednej nodze i klokocze kle-kle-kle
    źrebak – grzebie jedną nogą w ziemi i rży
    pies – podaje łapę i szczeka – hau, hau, hau
    kogut – trzepocze skrzydłami i pieje kukuryku, kukuryku
  • Bieg koników - sztafeta. Dzieci ustawione w dwa rzędy. Biegną jak źrebaczki w obie strony, przekazują sobie piłkę z namalowanym obrazkiem konia.
  • Zabawa „Kury uciekają do kurnika” dzieci w rytm muzyki chodzą w rozsypance, naśladują ruchy skrzydełek . Gdy muzyka cichnie uciekają do kurnika (koła wykonanego z kilku skakanek) i mówią ko – ko -ko....
  • Muzyka relaksacyjna- dzieci tańczą z apaszkami wg własnej inwencji.
  • Zakończenie zajęć – podziękowanie za wspólną zabawę
Załącznik:

Wiersz pt. Wesołe podwórko
autor: Teresa Rutkowska – Wojciechowska
Na podwórku gwaru pełno,
kogut pieje, kura gdacze,
kwoka wodzi swe kurczęta,
kaczka idąc sobie kwacze.

Kózka z bródką me- me meczy,
pies przy budzie czasem warczy,
kot na płocie się wygrzewa 
grzbiet wygina, czasem miauczy.

Krówka muczy, świnka kwiczy,
źrebak rży i biega w koło,
indyk gulga, gęś gęgocze,
na podwórku jest wesoło.



Opracowanie : Monika Dreger

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz